Masjid Azizi dan Masjid Zahir

Masjid Azizi di Kec.Tanjung Pura, Kab.Langkat, Prov.Sumatra Utara



Mulai dibangun oleh Sultan Langkat Haji Musa pada tahun 1899, selesai dan diresmikan oleh putra beliau, Sultan Abdul Aziz Djalil Rachmat Syah pada tanggal 13 Juni 1902M. Keindahan Masjid Azizi ini kemudian dijadikan rujukan pembangunan Masjid Zahir diKedahMalaysia, hingga kedua masjid tersebut memiliki kemiripan satu dengan yang lain.Masjid Azizi adalah masjid peninggalan Kesultanan Langkat yang berada di kotaTanjung PuraKabupaten LangkatSumatera Utara yang merupakan ibukota kesultanan Langkat di masa lalu. Masjid ini terletak di tepi jalan lintas Sumatera yang menghubungkan Medan dengan Banda Aceh.

Ingin informasi lebih lengkap klik disini


Masjid Zahir di Kedah, Malaysia


Masjid Zahir atau juga dikenali sebagai Masjid Zahrah merupakan Masjid NegeriKedah. Bangunan bersejarah ini terletak di tengah-tengah bandar raya Alor Setar. Ia juga dikenali sebagai Masjid Raja kerana ia merupakan masjid Diraja dan terletak di perkarangan Istana Pelamin.
Masjid Zahir merupakan mercutanda yang terkenal di Alor Setar, dengan ciri kubah hitam - satu kubah utama dan lima kubah lebih kecil, yang melambangkan limat rukun Islam. Reka bentuk masjid ini diilhamkan dari Masjid Azizi di Bandar LangkatSumatera Utara.

Informasi lebih lengkap klik disini

Credit : Logica-T

Posting Komentar - Back to Content